De valkuil van bedrijfsblindheid

“Wat maakt uw bedrijf bijzonder?” Het is een standaardvraag die ik stel als ik met recreatieondernemers aan tafel zit om hun communicatie te bespreken. Het is geen strikvraag, geen retorische vraag en niet eens zo heel erg belangrijk voor mijn werk in het algemeen.

De reden om voor een bepaald bedrijf te kiezen is voor elke kampeerder anders. De één wil rust, de ander cultuur en weer een ander wil een goed georganiseerd recreatieprogramma voor de kids. Deze vraag is vooral bedoeld om te kijken hoe een ondernemer zijn eigen bedrijf ziet. Waar is hij trots op? Wat is voor hem/haar belangrijk? En hoe kijken zij zelf tegen hun bedrijf aan?

Omgeving
Negen van de tien keer noemt de ondernemer de omgeving (zonder deze heel specifiek te definiëren. Het is hier ‘gewoon mooi’) óf de allernieuwste aanwinst in het bedrijf. Het nieuwe toiletgebouw, de gerenoveerde kantine of het pas aangelegde zwembad mét glijbaan. Logisch, want voor hen is het nieuw, dus automatisch mooi. Of er heeft een fikse investering aan ten grondslag gelegen en tsja… als ik een nieuwe tv koop, vertel ik mezelf ook iedere avond dat het beeld véél mooier is dan op het oude beeldscherm. Niets menselijks is ons vreemd.

Bedrijfsblindheid
Maar er dreigt een gevaar voor uw marketing: bedrijfsblindheid. Een mooi voorbeeld daarvan zag ik bij een bedrijf dat al jaren verwikkeld was in een strijd met de gemeente en omwonenden over een uitbreiding. Op de vraag wat hun bedrijf uniek maakte, haalde zij hun schouders op. Geen idee. Ja, na de uitbreiding; dan zou alles anders zijn. Dan waren de accommodaties gerenoveerd, het zwembad uitgebreid, was er een midgetgolfbaan met groot terras en een fantastische visvijver. Maar zo ver was het nog lang niet.

Het is niet vreemd dat de ondernemer teleurgesteld is dat al zijn mooie plannen nog niet gerealiseerd zijn. Maar het gevolg is dat hij alleen nog maar ziet wat er niét is. Maar op het netvlies van de gast die net arriveert verschijnt een heel ander beeld. Die ziet een verzorgd terrein. Perfecte faciliteiten. Een prachtig zwembad voor een verkoelende duik. En hij kan niet wachten om zijn fiets van zijn fietsendrager te halen om de omgeving te verkennen. De gast weet niets van mooie plannen en eventuele verbeteringen. En nog belangrijker: het interesseert hem niet! Net zo min als de gast geïnteresseerd is in uw investeringen.

Frisse blik
De promotie van uw eigen bedrijf is niet makkelijk. Sommige ondernemers zijn te bescheiden, anderen weer een beetje overijverig in het gebruik van superlatieven. Weer anderen focussen zich teveel op wat zij zélf belangrijk vinden of ze slaan details over die voor hen zó vanzelfsprekend zijn dat ze onzichtbaar worden, maar die voor de gast wél belangrijk zijn. Neem heel even afstand van uw bedrijf en zet uw vakantiebril op. Wat ziet u nu? Misschien valt de tractor die rustig voor u uit tuft op het zandweggetje naar uw bedrijf u nu plotseling wel op? Of de borden met ‘aardappelen, bieten en eieren te koop’ langs de kant van de weg? Als u het zelf niet meer ziet, kunt u het onmogelijk overbrengen op uw gast. Visie en blijven innoveren is goed, maar verlies daarbij vooral niet uit het oog dat uw bedrijf voor u misschien heel gewoon is, maar dat voor uw gasten alles nog steeds nieuw is. En mooi!

Onze tip is daarom: zoek een frisse blik! Dat kunnen wij voor u doen, maar praat ook eens met uw gasten over de vakantiesfeer. Vraag hen (persoonlijk!) waarom zij voor uw bedrijf hebben gekozen. Vraag hen wat zij dachten toen ze de eerste keer aan kwamen rijden. Wat hen opviel. Zagen zij de tractor ook als een grappig detail op weg naar hun vakantiebestemming? Wat vinden zij van de mentaliteit van de dorpelingen in de omgeving? Valt hen nog iets bijzonders op? Maak van hen uw objectieve ogen en oren en zorg dat uw bedrijfsblindheid niet de overhand neemt. Succes!