De lesbrieven zien er niet alleen mooi uit - de informatie is zó verrassend en origineel dat ik ze zelfs thuis met mijn kinderen heb gedeeld.
Per schilderij wordt een lesbrief voor de leerkracht geleverd met:
- achtergrondinformatie over het schilderij
- achtergrondinformatie over de oude meester
- achtergrondinformatie over de manier van schilderen (alleen voor de bovenbouw)
- achtergrondinformatie over de tijd waarin het schilderij werd gemaakt
- een suggestie voor (minimaal één) groepsopdracht, gerelateerd aan het schilderij.
Belangrijk uitgangspunt van Oude Meesters in de Klas is dat het zeer laagdrempelig is.
- De informatie die bij de schilderijen komt, is zorgvuldig samengesteld en afgestemd op het niveau van de klas waar het schilderij voor is geselecteerd.
- Er is aandacht voor opvallende details in de schilderijen die de leerlingen én de leerkracht zullen boeien.
- De schrijfstijl is vlot, humoristisch en als spreektaal, waardoor een leerkracht weinig voorbereiding nodig heeft.
- Het streven is niét het volledige verhaal achter een schilderij te vertellen. Er moet ruimte overblijven voor fantasie. Bovendien zal korte, boeiende informatie veel beter blijven hangen bij de leerlingen, dan een lang, gedetailleerd verhaal.
- In elke lesbrief wordt een suggestie gegeven voor (minimaal) één creatieve opdracht. Dit varieert van het maken van een groepsportret tot het schilderen van een eigen Van Gogh.