Herkenning, het triggeren van de fantasie en laagdrempeligheid: dat zijn de toverwoorden van de Oude Meesters in de Klas-collectie.
- Herkenning: doordat de meesterwerken dag in, dag uit aan de muur in de klas hangen. Vol in het zicht om tijdens de lessen naar te staren, over te mijmeren of…
- … flink over te fantaseren. Wat doet die hond daar? Wat heeft die man in zijn hand en waar spelen die kinderen mee?
- Laagdrempeligheid: de bijgeleverde lesbrieven voor de onderbouw zijn zó geschreven dat de leerkracht geen research of lange voorbereiding nodig heeft om het schilderij in de les te behandelen. In de bovenbouw is het nóg makkelijker: de lesbrieven zijn zó geschreven dat deze prima individueel door de leerlingen bestudeerd kunnen worden.
Het idee
Het idee voor deze collectie is ontstaan uit de gedachte dat het kunst- en cultuuraanbod op basisscholen op een hele eenvoudige manier een permanente boost mag krijgen. Danslessen, theaterworkshops, bezoekjes aan musea; allemaal even belangrijk, leerzaam én leuk, maar de impact op de lesdruk voor leerkrachten is groot en het lange-termijn-effect voor leerlingen juist beperkt, doordat de activiteit eenmalig is. Dat móest en kón anders, vonden wij.
Geen groot bedrijf
Er schuilt geen groot bedrijf achter de Oude Meesters in de Klas-collectie, maar wel een enthousiast, creatief team met ervaring in het onderwijs, educatieve media en het ontwikkelen van lesmethodes. Wij vinden het belangrijk dat kinderen op een zeer laagdrempelige manier geïntrigeerd raken door de prachtige meesterwerken die onze cultuurgeschiedenis rijk is. En wij begrijpen dat leerkrachten genoeg ándere zaken hebben waar ze zich op moeten focussen dan het implementeren van een nieuw project.
Oude Meesters in de Klas is een initiatief van Kim van Eijk-Haanappel.
-
studeerde in 2007 af aan de School voor Journalistiek in Utrecht als journalist en redactioneel vormgever.
-
Werkte jarenlang voor Blink Media, uitgever van educatieve tijdschriften en ontwikkelaar van de Blink-lesmethodes.
-
Stond aan de wieg van het educatieve tijdschrift Wild van Freek en deed research voor verschillende tv-programma’s van Freek Vonk.
-
Hielp mee met het opzetten, de realisatie en de eindredactie van De Culturele Haven; een cultureel, educatief project van en voor (het basisonderwijs in) de provincie Flevoland.
-
Vanuit De Keenenburgt is ze nog altijd betrokken bij verschillende educatieve projecten en tijdschriften. Ook de Oude Meesters in de Klas-collectie is vanuit de Keenenburgt gerealiseerd.